Tauluvaihtoehtoja on – valitse paras!

Aktiivitaulu

Pedagogisesti rakennettu lehtiö aktivoi ja innostaa.

Taulumerkkejä on tarjolla useita vaihtoehtoja. Ei pidä kelpuuttaa summanmutikassa mitä tahansa aktiivitaulua edes kokeilukäyttöön. Käy pian niin, ettei enää ”uskalla” tai ”viitsi” vaihtaa sitä toiseen tuotemerkkiin! Olemme sen verran mukavuudenhaluisia, että jumittuminen tapahtuu helposti. Emme viitsi enää opetella uusien tauluohjelmien käyttöä, jos vaikka toteaisimmekin ”puutteet”! Muutaman viikon tai kuukauden koekäytöt ovat myös yhtä tyhjän kanssa. Vasta todellinen arkikäyttö antaa varteenotettavaa osviittaa taulumerkin toimivuudesta. Siksi on hyvä olla kuulolla, mitä todelliset pilotoijat sanovat.

Teimme koulussamme 3 kuukauden homman vertaillessamme taulujen ominaisuuksia, ohjelmistoja asennuksineen ja käyttäjäyhteisöjä. Valinta oli osaksi hankala, mutta paras vei voiton. Olen vuoden pilotoinnin jälkeen samalla kannalla. Yksi varteenotettava seikka (mikä liian helposti unohtuu) valinnassa on se, miten mm. tauluohjelman verkkoasennukset ja päivitykset hoituvat vaivattomammin. Tämän ongelman kanssa painivat sitten kenties paikkakunnan tietohallinnon asentajat, jos virhe valinta sattuu. Jos asennushommat hankalia, koulu ja opetus kärsii. Yksi taulumerkeistä tippuu heti kättelyssä pois pelistä tämän käytettävyyskriteerin perusteella.

Osalta tauluohjelmista puuttuu toimiva/tukeva/elävä/mukaansa tempaava taustayhteisö. Tämä kuitenkin erittäin oleellinen seikka ajatellen sitä, miten suuri vaara aktiivitauluilla on jäädä valkokankaan asemaan. Valkokankaita kun saisi huomattavasti edullisemmin jo pelkästään ”rullaverhokaupasta”. Ja taas tippuu taulumerkkejä pois loppupeleistä.
Lopulta kun tutustutaan ”uuteen opetukseen”, tullaan pedagogisten kysymysten äärelle. Mikä taulumerkeistä on parhaiten ottanut vastaan haasteen taulun ja tauluohjelman pedagogisen käytön kehittämisestä? Emme tarvitse esitystauluja, jos nykytutkimuksen valossa opetusta kehitämme. Tarvitsemme aktivoivia kokonaisratkaisuja. Tarvitaan sekä itse taulun, että sen tauluohjelmiston ja lopulta käyttäjäyhteisön muodostamaa kokonaisuutta, mikä kaikkineen toimii parhaiten opetuksen ja oppimisen eteenpäin viemiseksi 2010-luvulla.

Tähän lisäisin hännänhuippuna, ei tokikaan vähäisimpänä vaatimuksena vielä sen, miten kestäviä taulut ja sen oheisvälineet ovat lasten käytettäväksi ja miten ”haastavia” taulut ovat mm. siivoojien kannalta katsottuna. Monien asioiden ”summasummaarum” valinta joka tapauksessa on, joten onnea valintoihin. Usealta taulumerkiltä saanee taulun 2-3 kuukauden koekäyttöön, varsinkin jo asiaa omassa kunnassaan pilotoi. Siinä ajassa ei tokikaan vielä koko totuus taulun osalta paljastu…

3 responses to this post.

  1. Posted by Johanna on 17 marraskuun, 2011 at 7:12 pm

    Hei!
    Mahtavaa, että joku kehtaa pitää tällaistakin blogia 🙂 Sain paljon hyviä vinkkejä. Kiitos!
    Mietimme älytaulujen hankintaa koulullemme ja olemme kokeneet ongelmalliseksi juurikin tuon, että merkkejä on paljon. Olemme tutustuneet joihinkin laitteisiin, mutta niiden perusteella on todella vaikeaa tehdä päätöksiä. Voisitko kertoa minulle enemmän testaamistanne tauluista? Meillä harkinnassa ainakin Promethean (ehkä kuitenkin se ActivBoard 300-sarja vai onko sinulla kokemusta siitä, onko tuossa 500-sarjassa jotain olennaista parannusta edeltävään malliin ja siksi sitä ehdottomasti suosittelisit), Smart, eBeam ja Qomo.

    Vastaus

    • ActivBoard 300 vastasi hyvin tarpeitamme kaksi vuotta sitten. Vieläkin tulemme tilaamaan tuota sarjaa lisää jäljellä oleviin tauluttomiin luokkiin. Havittelemme kuitenkin yhtä 500-sarjan taulua kouluumme, että pysymme mukana opetusteknologian kiivaassa kehityksessä. Tässä uusimmassa taulusarjassa voisimme käyttää sekä kyniä että sormia objektien liikutteluun ja muokkaamiseen tauluohjelmassa. Eli tällä hetkellä meillä on mahdollista kahden kynän yhtäaikainen käyttö taulutyöskentelyssä; uusimmalla taululla taulutyöskentelyyn voisi ymmärtääkseni osallistua jopa 4 yhtäaikaista käyttäjää, kaksi kynillä ja kaksi sormilla. Joissakin ryhmätyöskentelytilanteissa siitä saattaisi olla hyötyä. Ja jos taulua käyttää vaikkapa esitystarkoituksessa, saattaa olla sujuvaa siirtää objekteja sormillakin. Varmaankin uusimmassa taulumallissa on muitakin hiottuja hienouksia, mutta kaikessa täytyy myös suhteuttaa hankintahinta ja sijoituksen tuoma lisäarvo. Hintaa miettiessäni sanosin, että varteenotettava lähtökohta on 300-sarjan taulu omine kaiuttimineen, langattomalla yhteydellä tietokoneeseen, hissillä eli korkeussäädettävyydellä ja lähitykillä varustettuna. Ja taulun tulee ehdottomasti olla iso eli 87 tuumainen ja laajakuva-suhteinen, jotta luokan takimmainenkin oppilas näkee esitettävät asiat hyvin ja uudet elokuvatkin/opetus-tv-ohjelmat voidaan näyttää parhaalla mahdollisella kuvasuhteella. Nämä seikat sekä taulun käyttäjäyhteisön tuoma tärkeä lisäarvo huomioiden Promen tarjoukset lyövät muut taulumerkit mennen tullen. Muista taulumerkeistä sekä varteenotettavista seikoista lähetinkin jo sähköpostitse lisäajatuksiani.

      Vastaus

  2. Promen 500-sarjan taulun käytöstä saa esimakua katsomalla tämän youtubesta: http://www.youtube.com/watch?v=jIUvtvyOdWw

    Vastaus

Jätä kommentti