Kosketustaulut innostavat luoviin kokeiluihin

Alakoulujen teknisentyön perinteinen harjoitustyö on siirrettävissä helposti kosketustaulukäyttöön. Näin menetellen pelin pelaamista on elämyksellistä harjoitella luokkatilanteessa yhteisesti.

Kosketustaulut innostavat luoviin kokeiluihin. Tämän olen muutaman vuoden sisällä vahvasti itsekin todennut. Kuvailin TN-tunnilla oppilaiden valmistuvia puutöitä ja sain idean: jospa kehittelisimme siitä kosketustauluversion! Toki netistä on löydettävissä sama peli digitaalisesti toteutettuna, mutta tämä luova projekti/prosessi on aivan jotain muuta, kuin valmiin, vieraan pelin pelaamista. Jatkoimme pelin kuvaamista luokkatilanteessa. Oppilaiden nähden tein muutamia kuvakaappauksia ja siirtelin paloja varsinaiseen pelilautaan. Samassa oppilaat oppivat lisää tauluohjelmiston mahdollisuuksista. Tästä on heille hyötyä siinäkin vaiheessa, kun rakentavat taululehtiöitä omia esitelmiään varten. Innostavinta tässä oli se, että materiaalina oli oppilaan oma tuotos. Peli valmistui pikavauhtia ja pääsimme sitä pelaamaan luokassa yhteisesti  kosketustaululla. Innostus oli sanoin kuvaamatonta. Kokeilijoita ja varsinkin neuvonantajia riitti kosolti. Tämä opetustuokio oli varmaankin tämän viikon kohokohta! Peli sinänsä jo vaatii loogista ajattelukykyä ja hahmottamisen taitoja. Kosketustaulua käyttäen saimme mukaan aimo annoksen lisäarvoa opetustuokioon. Sitähän me olemme etsimässä tämän uuden opetusteknologian käyttööotossa.

Pelin valmistuttua laitoin sen jakoon meidä koulun maikoille sähköisen työalustamme, Fronteri kautta siinä toivossa, että joku innostuu kehittelemään sitä eteenpäin. Aikanaan se voidaan jakaa tauluyhteisön käyttäjien sivustolla kaikkien käyttöön. Saatekirjeeseen kirjoitin: ”Kokeilin tauluohjelmalla tehdä lehtiön, missä voidaan demota/harjoitella/kokeilla 3. luokkalaisten TN-töissä tekemää siirtelypelilautaa. Idea on yksinkertainen: Pelilaudan vasemmassa alakulmassa oleva pelin suurin pala pitäisi saada pelilaudan vastakkaiseen nurkkaan, eli oikealle ylös.  Paloja siirrellessä ei saa ylittää pelilaudan rajoja, eikä paloja saa kuljettaa toistensa yli. Suosittelen pelin pelaamista yhteisesti luokan kosketustaululla. Kolmasluokkalaisten pelit valmistuvat kuukauden sisällä, joten ainakin heidän kanssaan peliä voi jo alkaa harjoitella. Todennäköisesti koulumme kaikki muutkin oppilaat ovat jossain vaiheessa pelin rakentaneet, joten kosketustaulukokeilu saattaa olla kaikille erityinen kokemus. Pelin saattamiseksi tauluohjelmaan otin ensi 3 valokuvaa (kuvat ovat lehtiössä mukana) ja sen jälkeen homma olikin copy/paste-rakentelua. Peliä saa vapaasti kehittää eteenpäin.” Jakamisessa ja yhteistyössä on voimaa!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: