Vastausjärjestelmä osana kosketustaulua

ActiVotella kannustetaan tuntiosallistumiseen käyttäen A-F -monivalintaäänestyksiä ja ActivExpressionilla onnistuu niin numeeriset kuin sanallisetkin vastaukset ja sitä kautta osallistaminen..


Meillä Vantaalla on maikoilla mahdollisuus viettää työpäivä tutustuen toisen Vantaalaisen tai pääkaupunkiseudun kouluun oppimispäiväkirjaa täyttäen. Koulussamme on käynyt näissä merkeissä muutamia opettajia. Heille yksi uusi kokemus on ollut vastausjärjestelmä, ”äänestyskapulat”, mitkä ovat langattomasti yhteydessä opettajan tietokoneeseen ja sitä kautta kosketustauluun. Vastausjärjestelmä ei silti vaadi välttämättä kosketustaulua, vaan sitä voi hyödyntää yhtälailla dataprojektoriin yhdistetyn tietokoneen kanssa. Meillä on tällä hetkellä kaksikin järjestelmää, missä kummassakin on 32 vastauskapulaa oppilaiden käyttöön. Monipuolisemmat, kännykän näköiset vastauskapulat (ActivExpression) hankittiin isommille oppilaille ja yksinkertaisemmat ”munakapulat” (ActiVote) alkuopetukseen. Käytäntö on osoittanut, että kännykkää muistuttavan vaativamman kapulaversion käyttö onnistuu ainakin jo 2. luokasta lähtien. Sen verran kokeneita nämä nykylapset ovat kännyköiden näpyttelyn kanssa.

Vastausjärjestelmä aktivoi kosketustaulun rinnalla oppilaita entistä tehokkaammin. Jokaisella on kapula kädessään, ja kun opettajalla on kysymys esitettävänään tai mielipiteet kysyttävänä, on jokaisen luokan oppilaan siihen vastattava. Esimerkiksi kertotaulun kertaus oli melkoisen tehokasta vastausjärjestelmää käyttäen. Myös vapaammat tekstikysymykset onnistuvat hienosti. Oppilaat ovat jo tottuneet lähettämään tekstiviestejä kännykällä, joten sanan tai parin kirjoittaminen vastauskapullalle ei ole sen kummempaa. Kaikkien vastattua ohjelma piirtää taululle mm. diagrammin vastauksista, jota sitten voidaan lähteä läpikäymään ja oikeaa vastausta metsästämään. Kaiken kukkuraksi opettajalle jää ”tilastotietoa” arviointinsa tueksi oppilaittensa onnistumisesta vastauksissaan.

Kertolaskujen numerovastausten lisäksi kapuloita olemme käyttäneet myös monivalintatehtävissä esim. yllin jakson kertausvaiheessa. Open taulutyöskentelyn oheen on myös helppo virittää jokin osallistumista/vastaamista edellyttävä pikakysymys ”lennosta”. Myös ”liukuvat likkertit”, liukuvat asteikot kysymysten asettelussa onnistuvat. Esim. ”Vastaa 1-5 -asteikolla, kuinka kiva oli koulun talviliikuntapäivä”, ja näin meillä on mielipidetietoa ko. tapahtumasta. Luokan edustajien valinta oppilakunnan hallitukseen onnistuu sähköistä äänestystä, kapuloita hyödyntäen. Vapaat tekstivastaukset ovat mielestäni parasta, millä päästään vaikkapa uuteen opetettavaan aiheeseen kiinni. Kysymys oppilaille: ”Kirjoita yksi sana, mikä tulee mieleesi asiasta kevät” tai sana, ”mikä nousee mieleesi sanasta Egypti”. Taululle alkaa siirtyä vastauksia. Vastaukset ja sanat voi ”vapauttaa objekteiksi”, joita voi siirrellä aktiivitaululla mielinmäärin. Vastaukset opettaja voi taululla halutessaan ryhmitellä, jäsennellä tai rakennella niistä muistikarttaa. Tämän jälkeen voidaan sukeltaa pintaa syvemmälle ko. kartan jäsentäessä etenemistä.

Tutustumiseni vastausjärjestelmän yhä monipuolisempaan käyttöön on vasta alkutaipaleella. Perusasiat lienevät nyt hanskassa, mutta mahdollisuuksia löytyy koko ajan lisää. Monissa taulumme käyttäjäyhteisön, Planetin, jakamissa lehtiöissä on valmiina vastausjärjestelmälle suunniteltuja osioita. Itse olen suosinut lennosta toteutettuja ”kysymystuokioita”. Oppilaat ovat aina yhtä innoissaan, kun kannan mukanani kapulakassia tullessani luokkaan. He odottavat vastausjärjestelmän tuomaa aktiivista osallistumista tunnin kulkuun. Sen avulla jokainen 27 oppilaastani pääsee tunnin aikana vastaamaan, esittämään näkemyksensä tai tietonsa ja mielipiteensä kysyttävästä aiheesta. Myös luokan hiljaisin uskaltaa näpytellä vastauksensa, eikä tarvitse viitata tai edes ”avata suutansa”. ”Suurisuisimmankin Turpotuuban” mielipide sujahtaa tasavertaisesti vain yhdeksi muiden joukkoon. Suurin luokkamme on 27 oppilasta, joten meille jää 32 kapulasta 5 vastauskapulaa yli. Niitä voi varata luokalle erikseen ja laittaa oppilaat vastaamaan ryhmissä. Tällöin jokaisen ryhmän käytössä on vain yksi kapula ja ryhmän on tehtävä yhteistyötä ennen ainoan vastauksen lähettämistä. Näin kosketustaulut yhdessä vastausjärjestelmän kanssa lisäävät huomattavasti yhteistyötä ja osallistumista, joita tällä uudella opetusteknologialla kovasti haetaan. Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä kaikkea tämä uusi interaktiivinen opetusteknologia tuokaan mukanaan tähän pikku koululaisten aktivointiin tulevina vuosina! Todellinen The ActivClassroom on lähempänä meitä kuin tiedostammekaan! ”Muuta luokkahuonetta, muuta maailmaa” ei ole pelkkää sanahelinää. Jos sen tarpeelliseksi näemme, se on jo nyt mahdollista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: