Oppilaiden huoltajat syytä pitää ajantasalla muutoksissa

Uudempi ja vanhempi "opetusteknologia" yhdistyy sujuvasti taitavan pedagogiikan ansiosta.

Kouluun on tullut monia, monia uusia käytänteitä, sähköisiä palveluja ja uutta tvt-tekniikkaa viimeisien vuosien aikana kiihtyvällä vauhdilla. Kokemus on osoittanut, että Wilma-järjestelmä sekä sähköisen oppimisympäristön käyttöönotto herättää kodeissa paljon kysymyksiä ja informaation tarvetta. Eikä tuo tarve katoa aivan hetkessä; vielä käyttöönoton jälkeen kolmekin vuotta tulee erillisiä infotilaisuuksia järjestää. Näyttää siltä, että kosketustaulujen käyttöönotto on myös tällainen muutostilanne, missä informaatiota on syytä jakaa. Tähän liittyy vaikkapa huoltajan huoli siitä, että ennen läksyt aina merkattiin (valko)taululle viikoksi pysyvästi näkyviin; nyt kun taulu sammuu, ne läksytiedot katoavat. Heille tulee kertoa, että ne löytyvät nykyään mm. tauluohjelman lehtiöstä huomennakin tai esim. sähköisen oppimisympäristön Fronterin ilmoitustaululta tai Fronteriin luokan arkistoon taululehtiönä tallennettuna!

Reissuvihon on korvannut Wilma. Liitutaulun tummanpuhuvan yleisnäkymän on korvannut ”kirkasvalohoitoa” talven pimeyteen sivutuotteena antava kosketustaulu. Jne. Kosketustaulujen käytön perusteluista ja opetukseen tuomasta lisäarvosta on syytä myös puhua ja näyttää taulun mahdollisuuksia konkreettisesti. Kun huoltaja itse näkee ja kokee nämä mahdollisuudet, ymmärrys kasvaa hetkessä. Itselläni on kokemus, kun oppilaan pappa oli luokassa hiljattain mukana, ja näki Google Earthilla maapallon pyöritystä ja zoomausta kylämme alueelle katutasolle saakka, ja lisäksi lapsenlapsensa sitä ohjaavan kosketustaulua käyttäen… ihmettely ja arvostus oli ”käsinkosketeltavaa”, kuten kosketustauluilla kaikki muukin toiminta! Toki esittelin hänelle kaikki vanhat opetuksessa käytetyt kuvataulutkin, jotka on ansiokkaasti kuvannut eräs suomalainen museo ja laittanut digimuodossa nettiin nähtäväksi. Muistot heräsivät ja kaikki uusi yhdistyi siihen sujuvasti.

Meillä järjestettiin viime lauantaina kodin ja koulun yhteistyöpäivä. Vanhempainyhdistys järjesti koululla kevätmyyjäiset ja oppilaat osallistuivat sponsoreiden tukemana Unicef-kävelyyn. Myyjäisten ohessa yhdessä luokassa pyöri nonstoppina kosketustaulujen esittely. Katsojia ja tutustujia riitti. Vanhempainilloissa taulun käyttö on tietenkin ollut myös konkreettisesti esillä. Koulumme huoltajien 1988 perustaman Rekolan Koulun Tietotekniikan Tuki ry:n vuosikokouksessa pilotointiamme ja kosketustauluja esiteltiin laajasti. Jopa atk-aktiiviset huoltajat huomasivat siellä uusia asioita, mitä interaktiivinen teknologia todella tuo opetuksen. Ihastusta herätti vastausjärjestelmä, mntkä voi sujuvasti liittää tauluohjelman käyttöön. Vastausjärjestelmän (”äänestyskapuloiden”) käyttöön palaan seuraavassa ajatusten vuodatuksessa taulu-blogissa. Yhteenvetoa: infoa jakoon kodeillekin tarvitaan: niin viestijärjestelmä-Wilmasta, sähköisestä oppimislalustasta Fronterista, verkkopedagogiikasta verkkomateriaaleineen kuin myös liitu- ja valkotaulut korvanneista kosketustauluista. Ja siitä, mitä tämän kaiken takana on ja minne olemme matkalla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: