Tauluhankinnoille perusteluja

Tutkimustuloksia aktiivitaulujen käytöstä ja lisäarvosta opetukselle ulkomailla jo julkaistu. Katso mm. nämä: http://bit.ly/gHR7QD ja http://www.PrometheanWorld.com/Research. Suomalaisia tutkimuksia odotellessa arkikäyttökokemukset oleellisempia

Monessa kunnassa ja koulussa pähkäillään vielä, miten perustella interaktiiviseen opetusteknologiaan sijoittamista. Opetustilan varustaminen maksaa kuitenkin 3000-5000 euroa ja tilojahan piisaa. Budjetoinnista päättävät haluavat varmastikin hyviä perusteluja. Pikahaulla löysin heti muutaman suomenkielisen sivuston, mistä kyllä löytyy painavia perusteita satsata tieto- ja viestintätekniikkaan ja erityisesti myös interaktiiviseen sellaiseen mukaan lukien kosketustaulut. Edu.fi -sivustolta löytyy hyvää tekstiä tästä linkistä. Opetusteknologia koulun arjessa tutkimuksesta tietoa ja ennakkotuloksia täällä. Lue myös Kaisa Vähähyypän blogi täältä. Epäileviä tuomaitakin on liikkeellä, kuten tästä linkistä huomaat. Opinsys tarjoaa vaihtoehtoisia käyttöjärjestelmiä (Linux) suosiville tauluohjelmien asennuksien vertailua ja perusteluja blogissa Älytauluohjelmistojen asennus Ubuntuun täällä.

Ja jälleen käytännön vinkki vitonen: Jos koulunne lähtee yhden tai vain muutaman taulun voimin ensin ottamaan tuntumaa kosketustauluihin, taulujen sijoitus kannattaa miettiä huolella. Suosittelen taulun asentamista sellaiseen luokkaan, missä tietenkin asialle innostunut opettaja ja jonka opetuksessa käy oppilaita mahdollisimman monelta koulun luokalta. Tällaisia lienevät erityisopettajat, kielten opettajat, S2-opettajat, kenties musiikin opettajat jne. Kun sitten kouluun (kuten takuuvarmasti käy!) päätetään hankkia lisää tauluja, niiden käyttöönotto muissa luokissa sujuukin jo helpommin. Ainakin osa luokan oppilasta osaakin jo siinä vaiheessa neuvoa opettajaa! Ja mikä tilaisuus tarjoutuukin erityis- tai S2-oppilaalle toimia neuvonantajina ja apuopeina.

2 responses to this post.

  1. Posted by Heli on huhtikuu 13, 2011 at 4:29 pm

    Wow, hienon blogin olet perustanut ja tärkeistä asioista kirjoitat!!

    Vastaa

  2. Posted by markku saarinen on huhtikuu 15, 2011 at 5:15 am

    Tutkittua: ”…interaktiivisen opetusteknologian käyttö parantaa oppimistuloksia. Oppilaat, joiden opettaja oli käyttänyt Prometheanin interaktiivista opetusteknologiaa, saavuttivat 16 prosenttipistettä parempia tuloksia. Tutkimuksen perusteella suurimmat hyödyt saavutetaan, kun opetustyössä käytetään interaktiivista teknologiaa laajasti, ja opettajat myös perehdytetään huolella sen käyttöön.” Katso linkki.

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: